Поради молодому спеціалісту
Шляхи професійного становлення молодого вихователя.
Важливу роль в організації допомоги молодому вихователю відіграє своєчасна випереджувальна робота. Немає потреби читати лекції, проводити теоретичні заняття. У нього є свіжі знання, здобуті в педагогічному освітньому закладі. Молодий вихователь потребує практичних порад.
Допомога може мати попереджувальний характер і охоплювати всю групу молодих вихователів; може бути індивідуально-попереджувальною,пов’язаною із конкретною підготовкою до занять і різних заходів,або надаватися в результаті ознайомлення з роботою молодого вихователя.
Попередня бесіда з молодим вихователем може стосуватися таких тем:
• ознайомлення з традиціями ЗДО;
• педагогічна етика (молоді педагоги, які не мають досвіду роботи з дітьми, дуже прямолінійні, легко збуджуються), націлити молодого вихователя на те, щоб він контролював свої емоції, не втрачав «педагогічне обличчя»;
• розвиток педагогічної техніки (термінологія І. Жерносека), важливо заохотити молодого фахівця до спостережень за роботою з дітьми старших, досвідчених колег, відвідування освітніх заходів із дітьми;
• з’ясування життєвих планів молодого вихователя та уявлень про роботу.
Головна мета керівників закладу дошкільної освіти – всебічно сприяти самореалізації особистості молодого вихователя, розвитку його здібностей, обдарування.
Реалізація цієї мети передбачає:
• поглиблення і розвиток світогляду молодого педагога;
• усвідомлення своєї місії, як вихователя;
•формування навичок трансформування теоретичних знань у практичну площину, тобто роботу з дітьми.
Форми методичної роботи з молодими вихователями
• Наставництво і стажування.
• Школа молодого вихователя.
• Методичні об’єднання молодих вихователів.
• Педагогічні кросворди на виявлення педагогічної ерудиції.
• Рольові ігри. Проведення занять із вихователями, які виконують ролі дітей.
•Таємне анкетування.
• Бліц-турніри.
• Гарячі лінії.
• Ділові ігри.
• Тиждень молодого вихователя (проводиться раз на рік).
• Педагогічний портрет.
• Семінари-практикуми для молодих фахівців, які працюють два-три роки.
• Методична скринька (пропонувати молодим вихователям записувати найцікавіші прийоми,методи, новини літератури, елементи досвіду тощо).
• Педагогічні ігри (дидактичні, ділові, рольові).
• Моделювання педагогічних ситуацій.
Основні педагогічні заповіді вихователя.
•Люби дітей. Захисти їх любов’ю і правдою.
• Не нашкодь.
• Шукай у дітях тільки добре.
• Навчи дітей думати і любити.
• Виховуй без примусу.
• Жодного дня без новизни.
• Будь другом і товаришем дитини в її розвитку й самовдосконаленні.
• Виховуй, дотримуючись принципу природо відповідності.
• Умій вибрати найдоцільніші, найефективніші методи роботи з дітьми.
Антизаповіді
• Якщо в серці немає тепла до дітей, іди геть із дитячого садка.
• Педагог учить інших доти, доки вчиться сам.
Безпека
- Абсолютно виключити фізичне і психічне насильство над дітьми.
- Спостерігати, помічати і повідомляти, при необхідності, лікарю, медичній сестрі про зміни у стані здоров'я дитини.
- Знати скільки дітей у групі. Хто з дітей де знаходиться - у медичного персоналу, на занятті у фахівця чи вузького спеціаліста, на занятті у гуртку тощо.
- Ні за яких обставин не залишати дітей без нагляду.
Спілкування
- Необхідно запам'ятати відразу всіх дітей, звертатися до кожної дитини по імені (краще так, як звертаються удома).
- Бути артисткою, застосовувати: посмішку, жести, інтонацію, виразний погляд, силу голосу. Усі емоції мають бути щирі.
- Бути цікавою дітям. Мати у своєму арсеналі і постійно поповнювати: 3-4 вірші, пісеньки, казка, гра, потішки, прислів'я; варіанти ручної і особистої умілості: орігамі, пальчикова гімнастика, музично-ритмічні рухи, ліплення тощо за віком дітей.
- Усі вимоги до дітей проговорювати без посмішки, формулювати зрозуміло і точно, контролювати виконання.
- Пояснювати свої дії та дії інших, залучати дітей до пояснень, міркувань про вчинки.
- Залучати дітей до посильної допомоги собі, один одному, помічникові вихователя ("чарівні" слова обов'язкові).
- Хвалити дитину за хороші вчинки: словом при всіх дітях або значимих для дитини дорослих, дотиком, посмішкою, особливою прихильністю до дитини, спільною грою з дитиною, сюрпризом тощо.
- Завжди піднімати авторитет батьків (- Мама зв'язала кофтину? Вона майстриня!).
- Щиро цікавитися життям дитини поза дитячим садком (у розвитку). Упізнавати оточення дитини. Конфіденційна інформація про сім'ю не підлягає розголошуванню або обговоренню з ким-небудь, особливо в присутності дитини, окрім інформації, приховання якої може шкодити дитині.
- Впродовж дня кожна дитина повинна отримати «порцію» позитивної уваги педагога.
- Увечері зацікавити дітей якоюсь цікавою діяльністю на завтра, прощатися з дітьми тепло, по-домашньому («Приходь завтра, обов'язково!», «Ми тебе будемо чекати», «Без тебе нам нецікаво», «Завтра будемо малювати» та інше).